Pretty baby spin-doktorer http://1apotekonline.com/cialis/ sterling sølv pille kasse
Så fångar du läsarens uppmärksamhet

Så fångar du läsarens uppmärksamhet

Att ha en snygg blogg är en bra början. Men man behöver ju också fylla sin blogg med bra och intressant innehåll. Konkurrensen är stor på webben. Det är lätt att surfa vidare till en hemsida som ser mer intressant ut, ta upp mobilen och börja scrolla Instagram eller landa i ett svart hål av kattvideor på YouTube. Man har bara ett par sekunder på sig att fånga någons uppmärksamhet och intresse på webben innan de klickar sig vidare till något annat.

Men hur gör man egentligen för att fånga någons intresse på webben? Och hur skriver man en text som faktiskt blir läst?

Skriv en bra rubrik

Rubriken är det första som möter läsaren. Om den inte är intressant och spännande går man snabbt vidare till något annat. Rubriken ska sammanfatta texten som följer i en slagkraftig mening utan att överdriva. Att skriva en clickbait-rubrik kan vara lockande. Men att lura en potentiell läsare att texten kommer handla om något som den faktiskt inte handlar om är något av en dödssynd på webben.

Det bästa tipset är alltså att skriva en tydlig rubrik som reflekterar textens innehåll och skapar intresse. Lösningar på problem är många gånger effektiva rubriker. ”Så fångar du läsarens intresse” till exempel, eller varför inte ”Så skriver du en bra rubrik”.

Börja med det viktigaste

När man läser på webben är man många gånger otålig. Man vill snabbt veta vad texten kommer att handla om, och om den kommer att svara på de frågor man har. Det är därför viktigt att börja med kärnan i texten. Vad kommer texten att handla om? Vilka frågor kommer att få svar i den här texten?

Att skriva en bakgrund till ett ämne kan många gånger vara spännande och fördjupa intresset för ämnet, men en bakgrundsbeskrivning är i många fall inte det bästa att börja med när man skriver för webben. Om bakgrunden är det första man läser när man skummar igenom texten är det lätt att tro att texten inte kommer att vara relevant och man surfar snabbt vidare till en annan hemsida. Börja därför med kärnan i texten – vad kommer den att handla om – och gå senare vidare till bakgrund och fördjupning när du redan har fångat läsarens intresse.

Skriv skumläs-vänligt

Som sagt, när man läser på webben är man otålig. Många börjar med att snabbt ögna igenom en text för att se om den verkar relevant och intressant. Om texten är skriven i långa och kompakta stycken utan underrubriker är det svårt att få en uppfattning om vad texten faktiskt handlar om. Om texten är tydligt skriven och uppdelad, alltså anpassad för skumläsning, kommer det att vara lättare för en läsare att hitta något som fångar dess intresse och då börja läsa texten på riktigt.

Att skriva en skumläs-vänlig text är lite av en konst. Viktiga saker att komma ihåg är att göra texten luftig och med tydliga underrubriker så att det är lätt för läsaren att hitta det som är viktigt i texten.

Underrubriker

Underrubriker är bra att använda för att lyfta fram information och göra det lättare att hitta i texten. Om läsaren till exempel bara är intresserad av ett visst ämne, till exempel hur man skriver bra rubriker, gör en tydlig underrubrik det enkelt att hitta just den delen i texten.

Nytt stycke

Om man till exempel läser skönlitteratur är man van vid att läsa långa stycken som ibland kan ta upp flera sidor. Om man skriver för webben behöver man tänka lite annorlunda. Det är bra att skriva luftigt, med nya stycken och blankrader. Om du påbörjar en ny tanke i texten är det bra att ge den tanken ett eget stycke. När man som läsare letar efter relevant information i texten hoppar man ofta från stycke till stycke och läser bara de första orden. Så tänk på vilka ord du väljer för att inleda ett nytt stycke.

Punktlistor

Ett annat bra knep att fånga en skumläsares intresse är att använda sig av punktlistor. Punktlistor kan till exempel användas för att göra texten överskådlig, för att sammanfatta information eller för att lyfta fram viss fakta. För att en punktlista ska vara effektiv ska den helst inte innehålla för mycket text och inte ha för många punkter, mellan tre och tio punkter brukar räcka.

Så fångar du läsarens intresse

  • Skriv en tydlig och intressant rubrik
  • Kom till skott tidigt – börja med det viktigaste i texten
  • Tänk på den otåliga läsaren: Skriv skumläs-vänligt med underrubriker, nya stycken och sammanfattande punktlistor

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *